fb

Τα οφέλη της άσκησης

Τα οφέλη της άσκησης
Ο Δρ. Θεόδωρος Λιακάκος είναι Μαιευτήρας Χειρούργος Γυναικολόγος - Μαστολόγος και κατέχει τη θέση του Επιμελητή στη Γυναικολογική Κλινική του Ναυτικού Νοσοκομείου Αθηνών. Φοίτησε και έλαβε τη διδακτορική του διατριβή στη Μαιευτική Γυναικολογία από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ειδικεύθηκε και εργάστηκε ως Επιμελητής στην Πανεπιστημιακή Γυναικολογική Κλινική του Πανεπιστημίου Βρυξελλών στο Βέλγιο (ULB).

Ως άσκηση ορίζεται η συστηµατική κίνηση του σώµατος ή η συµµετοχή του σε φυσικές δραστηριότητες. ∆ιαθέτει ορισµένη χρονική διάρκεια και δεν είναι µια ανταγωνιστική ασχολία, όπως ο αθλητισµός. Η ανθρώπινη κίνηση και η φυσική δραστηριότητα πραγµατοποιείται µέσω της κινητοποίησης µεγάλου αριθµού µυϊκών οµάδων. Η άσκηση µπορεί να περιλαµβάνει δραστηριότητες όπως ο χορός, αθλοπαιδίες, αλλά και το περπάτηµα, το τρέξιµο ή την κολύµβηση. Σηµειακά διαφέρει από την φυσική δραστηριότητα, που αποτελεί ευρύτερο όρο, που περιλαµβάνει όλα τα είδη κίνησης του ανθρώπινου σώµατος, κάθε σωµατική άσκηση και αθλητική δραστηριότητα. Κατά τη διάρκεια της άσκησης ενεργοποιούνται οι σωµατικοί µύες και ταυτόχρονα παρατηρείται αυξηµένη κατανάλωση ενέργειας.

Επιπλέον, η άσκηση µεταβάλλει τη φυσιολογική δραστηριότητα του συµπαθητικού συστήµατος, µε απελευθέρωση ενδορφινών και β – λιποτροφίνης, που λειτουργούν ως φυσικά αναλγητικά. ∆ηµιουργείται ένα αίσθηµα ευφορίας, ευεξίας και εκτονώνεται το άγχος. Αποδεδειγµένα, η άσκηση αποφέρει ποικίλα οφέλη στον ανθρώπινο οργανισµό. ∆υστυχώς o σύγχρονος τρόπος ζωής, στις αναπτυγµένες χώρες, και χαρακτηριστικά του όπως η καθιστική ζωή, οι αυξηµένες εργασιακές υποχρεώσεις, η εξεύρεση εναλλακτικών µέσων µεταφοράς, το άγχος και ο µειωµένος ελεύθερος χρόνος κατάφεραν να υποδαυλίσουν την σηµασία της άσκησης.

Η ευεργετική συνεισφορά της άσκησης είναι γνωστή από την αρχαιότητα, τόσο κατά την πρόγνωση παθολογικών και ανατοµικών προβληµάτων όσο και κατά την αντιµετώπιση αυτών. Η διάρκεια, το είδος και η ένταση της άσκησης εξαρτάται από παράγοντες όπως η ηλικία, τα οργανικά προβλήµατα, όπως επίσης και από το στόχο κάθε δραστηριότητας. Πρωταρχικά η άσκηση βελτιώνει τη λειτουργία της καρδιάς και διατηρεί την αρτηριακή πίεση σε φυσιολογικά επίπεδα, µειώνοντας µακροπρόθεσµα τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, όπως η στεφανιαία νόσος.

Επίσης αποµακρύνει και εµποδίζει το σχηµατισµό θρόµβων στα τριχοειδή αγγεία και βοηθά στην φυσιολογική αιµάτωση των ιστών. Παράλληλα συµβάλλει στην αύξηση της αερόβιας ικανότητας, βελτιώνοντας τη λειτουργία του αναπνευστικού συστήµατος. Παλαιότερα επικρατούσε η αντίληψη ότι οι άνθρωποι που έπασχαν από καρδιοπάθειες έπρεπε να αποφεύγουν κάθε είδος σωµατικής δραστηριότητας ή άσκησης.

Πρόσφατες έρευνες αµφισβητούν την ανωτέρω προσέγγιση, ενώ παράλληλα υποστηρίζουν ότι η τακτική άσκηση µειώνει την καρδιακή συχνότητα, την πίεση και αυξάνει την ικανότητα του καρδιοπαθούς να προσλαµβάνει και να αξιοποιεί το διαθέσιµο οξυγόνο. Ένα από τα σηµαντικότερα οφέλη της άσκησης στην ανθρώπινη υγεία είναι η ενίσχυση του µυοσκελετικού συστήµατος. Αυξάνεται η µυϊκή µάζα, η ευκινησία των αρθρώσεων και η αντοχή των οστών, µε αύξηση της οστικής πυκνότητας. Κατά συνέπεια, ο οργανισµός εκτελεί µε µεγαλύτερη ευκολία τις καθηµερινές του δραστηριότητες και προστατεύεται καλύτερα από τραυµατισµούς και κατάγµατα.

Επιπλέον η άσκηση µειώνει την <<κακή>> χοληστερίνη, γνωστή και ως LDL, ενώ ταυτοχρόνως αυξάνει τα επίπεδα της <<καλής>>, HDL χοληστερίνης. Στο σηµείο αυτό πρέπει να αναφερθεί πως η τακτική άσκηση, κατά την τρίτη ηλικία, περιορίζει την πιθανότητα εµφάνισης νευροεκφυλιστικών νόσων, ενισχύοντας τις εγκεφαλικές λειτουργίες των ατόµων.

Παρ΄ όλα αυτά, οι ωφέλειες της σωµατικής άσκησης δεν περιορίζονται µόνο σε σωµατικό επίπεδο, αλλά και σε ψυχολογικό επίπεδο. Η άσκηση αυξάνει τη αυτοεκτίµηση και αυτοπεποίθηση του αθλούµενου και προκαλεί ένα αίσθηµα δύναµης και σωµατικής υγείας. Η άσκηση δηµιουργεί επιπλέον ψυχική ενδυνάµωση, και αίσθηµα επίτευξης. Παράλληλα, λειτουργεί ως µέσο εκτόνωσης των αρνητικών συναισθηµάτων και του άγχους που  συσσωρεύονται . Τα άτοµα εµφανίζονται ισχυρότερα, ψυχολογικά και σωµατικά, ώστε να αντιµετωπίσουν τα προβλήµατά τους. Η αυξηµένη φυσική δύναµη και αντοχή προσφέρει τη δυνατότητα εκτέλεσης πολλών δραστηριοτήτων, χωρίς να αισθάνονται δυσφορία ή κούραση, όπως επίσης αποκαθιστούν ταχύτερα την καρδιακή τους συχνότητα µετά από στρεσογόνες καταστάσεις. Για πολλούς ανθρώπους η άσκηση αποτελεί ένα καταφύγιο µακριά από τους εντατικούς ρυθµούς ζωής και τα καθηµερινά προβλήµατα.

Τέλος, η φυσική δραστηριότητα, σε συνδυασµό µε την καλή φυσική κατάσταση, προστατεύει τον οργανισµό από ασθένειες που σχετίζονται µε υψηλά επίπεδα στρες. Παροµοίως, χρησιµοποιείται για την ελάττωση του χαρακτηριστικού άγχους σε ένα µεγάλο φάσµα κλινικών και µη, πληθυσµών. Στη σύγχρονη εποχή, η άσκηση θεωρείται το ίδιο, αν όχι περισσότερο, αποτελεσµατική από πολλές συµβατικές ψυχοθεραπευτικές ή φαρµακευτικές θεραπευτικές µεθόδους σε ασθενείς µε αγχώδεις διαταραχές.

Συνεργασίες

Συνεργασίες

Copyright 2013 ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΛΙΑΚΑΚΟΣ MD, PhD
Μαιευτήρας Γυναικολόγος - Χειρουργός Μαστού
κατασκευή ιστοσελίδων webmac
υπηρεσίες ιατρικού marketing Health Solutions